Bright Ideas
Karl Lausten
9862 2837
klausten@bright-ideas.dk

Tips og tricks

Sikkerhed - Opdatering af programmer
Sikkerhed - Passwords
Sikkerhed - Backup
Udskiftning og ændring af harddisk
Hastighed - Mobildata

Sikkerhed - Opdatering af programmer

Angreb på virksomhedens (og privates) data lykkes som regel kun fordi, programmer på computerne ikke bliver opdateret. Vi har gode intentioner om at gøre det, men oftest er der andre og tilsyneladende vigtigere opgaver, som står øverst på arbejdslisten.

Visse programmer opdaterer sig selv, andre gør ikke. Du SKAL selv sørge for disse ting:

  • Aktivér og opdater antivirus program på hver enkelt PC.
    Ny maskiner har ofte præinstalleret et antivirusprogram, der kan køre gratis i nogen uger. Hvis du vil bruge netop det program, så sørg for at få det aktiveret og betal licens, så det også forbliver aktivt og opdaterer sig automatisk.
    Hvis ikke, så sørg for at afinstallere programmet og installere et andet - evt. et af anerkendte de gratis programmer. Du SKAL afinstallere det andet først - det dur ikke at have 2 antivirusprogrammer installeret på maskinen!
  • Sørg for at din router software bliver opdateret, så din firewall er i orden.
    Kører du på en billig router til privat brug, så opdater firmware hvert halve år. Når der ikke længere kommer ny firmware til routeren, så udskift den med en ny indenfor et års tid. De koster kun få hundrede kr, men routeren er dit første værn mod internettet.
    Har du ingen router men kobler din PC direkte på nettet, så sørg for at din sikkerhedspakke med antivirus også indeholder en ordentlig firewall!
  • Sæt Windows Update til automatisk at checke for og installere Microsoft sikkerhedsopdateringer
  • Nu mangler du bare at opdatere Internet Browser, Java, Acrobat Reader, Flash Player, Media Player, Data Acces Components, .....
    Nej, det er ikke til at holde ud!

Løsning

Brug en anerkendt software agent til sørge for opdatering af de programmer, som typisk bliver misbrugt til angreb på dine data.
Vi anbefaler Heimdal, som du kan downloade i en gratis version her: Heimdalagent.com
Heimdal checker automatisk om de mest udbredte programmer er opdateret til seneste version. Hvis ikke, så sørger Heimdal for at de bliver det. Du skal ikke tænke mere på den sag, men du kan altid lige checke ved at åbne Heimdal og se om den ser glad ud

Sikkerhed - Passwords

Vi skal bruge kodeord, PIN-koder og brugernavne osv. til mange forskellige programmer, hjemmesider, mobiltelefoner, kreditkort osv. Det er umuligt at huske de 50 - 300 kodeord, man får oprettet i løbet af få år. Nogle af os vælger at bruge det samme kodeord alle steder. Det kan IKKE anbefales!

  1. Hold arbejds- og private koder adskilt.
    • Der er ikke nødvendigvis samme sikkerhed de steder, vi færdes i privatlivet, som der er i professionelle miljøer
    • Du ønsker næppe at afsløre dine private forhold overfor arbejdsgiver eller kolleger, som måtte få afsløret dit koderord,
    • og din arbejdsgiver ønsker med sikkerhed ikke at få afsløret firmadata overfor dine private kontakter.
    • Du skal ikke regne med at fortsætte i samme arbejdsplads resten af livet - heller ikke, hvis det er din egen virksomhed. Om ikke andet, så skal virksomheden vel overdrages til en anden, når du skal på pension.
  2. Brug forskelligt kodeord til hver enkelt webside, hvor du handler eller har serviceabonnement
    • Du kender ikke sikkerheden på leverandørens hjemmeside. Selv store kendte firmaer oplever, at deres database bliver hacket
    • Du har ikke lyst til, at din kode bliver brugt til at bestille varer i dit navn, til at dine aftaler og kontrakter bliver ændret, eller til at nogen udtaler sig på dine vegne.

Løsning

Brug en anerkendt "kodeordshusker"! Du opretter en lille krypteret database med alle dine kodeord, derefter skal du blot huske et kodeord - nemlig adgangskoden til databasen.
Vi anbefaler KeePass, som er Open Source (gratis) og kan downloades her: keepass.info
Programmet findes i 2 udgaver: 1.xx og 2.xx. De fleste vil få glæde af de ekstra funktioner i 2.xx

Sørg for at indarbejde disse rutiner:

  1. Registrer altid nye kodeord i Keepass STRAKS efter, at du har oprettet koden. Hvis du venter, bliver det ikke gjort, og så er programmet ikke noget værd.
  2. Sørg for også at registrere det relevante brugernavn og linket til det relevante program eller hjemmesiden sammen med koden.
    Du kan også registrere f.eks. IMEI nummeret på din mobiltelefon, serienummeret på en maskine, licenskoden til et program osv.
  3. Brug programmet til daglig, så du husker adgangskoden. Hvis du mister den, kan du IKKE få adgang til de øvrige koder igen!
    Det kan være en rigtig god idé at skrive koden ned og gemme sedlen i en bankbox eller et tilsvarende sikkert sted.
  4. Sørg for at placere databasen et sted, hvor du ved, at der bliver lavet backup, så du også har adgang til dine kodeord, hvis din PC bliver stålet eller går i stykker.
  5. Indstil programmet, så det automatisk låser databasen og lukker vinduet efter 10 - 20 sekunder, så du er sikker på at det ikke står åbent, når du forlader maskinen.

Sikkerhed - backup

Alle maskiner går i stykker, bliver stjålet, brændt, overhældt med kaffe eller ødelagt ved andet uheld. Det er kun et spørgsmål om tid inden, det også sker for dig. Du, din virksomhed og dine kunder kan ikke leve med, at alle din dokumenter og data riskerer at gå tabt. Derfor er tanken om backup ikke til diskussion - det skal bare gøres! Opgaven er blot at gøre det så nemt som muligt, så du ikke springer over.

Løsninger

Backup løsninger går også i stykker. Derfor skal der være flere kopier placeret forskellige steder.
Det er ikke sikkert, du opdager en fejl umiddelbart efter at den er opstået. Du skal have backup af de samme data i flere versioner, så du kan komme tilbage til et tidspunkt før fejlen opstod.

  1. Hvis du arbejder et sted, hvor der netværk med en server, skal backuppen håndteres på serveren. Det kommer vi ikke nærmere ind på her. Hvis din netværksadministrator ikke allerede har styr på det, rådgiver vi gerne om en passende løsning.
  2. Hvis der ikke er en server, så vil denne løsning være god i de fleste situationer:
    • Anskaf en NAS boks i passende størrelse, kobl den på dit netværk og placer den et sted, hvor den er gemt af vejen men alligevel står tørt og rimeligt køligt
      NAS betyder "Network Attached Storage" eller diskplads på nettet - altså et sted, hvor alle brugere på det lokale net kan gemme og hente data.
      Sørg for at boksen indeholder mindst 2 store harddiske, som sættes til at spejle (kopiere) hinanden, eller flere diske i Raid 5, hvis du har store mængder data.
    • Med de fleste NAS bokse følger et backup program, som du kan installere på hver af de computere, som bruges i virksomheden/hjemmet. Sørg for, at det bliver installeret på alle maskiner, og sæt det til at starte automatisk og køre backup hver gang maskinen er koblet til nettet, og sæt det til at gemme mindst 2 versioner af filerne.
    • Køb to store USB diske (USB 3, hvis det skal fungere rimeligt hurtigt). Brug dem til at lave en kopi af dataene på din NAS-boks en gang om ugen. Læg det ind som en fast opgave fredag morgen (eller hvornår det nu passer bedst). Disken med den seneste kopi gemmer du af vejen i en anden bygning (tag den med hjem, læg den hos naboen eller læg den i bankboksen), så den overlever en brand eller et indbrud på kontoret. Disken fra ugen før, tager du ved samme lejlighed med på kontoret og gemmer den et passende sted, hvor du nemt kan hente den frem næste fredag morgen.
    • Alternativt til USB diskene kan du købe dig til automatisk natlig backup fra NAS boksen til et sted på internettet. Tidspunktet skal vælges, så det ikke blokerer forbindelsen, når du selv skal bruge den. Og leverandøren skal vælges med omhu. Der er stor forskel på, hvor sikkert de opbevarer dine data!
  3. Test, at du kan lave restore fra din backup!
    Der er ikke meget ved et fint system, hvis det ikke virker den dag, du skal bruge det.
    • Test straks efter at du har kørt backup første gang
    • Test en gang hvert kvartal derefter. Læg det ind i din kalender, så det bliver gjort.

Udskiftning og ændring af harddisk

Før eller senere vil du komme ud for, at din harddisk bliver for lille, eller at der opstår fejl på disken. Det kan også være, at disken fra start har været opdelt i flere drev, hvor det så viser sig, at det ene drev er for lille og det andet for stort. Så ville det være rart at kunne flytte "skillevæggen"....
For mange har det betydet indkøb af en ny disk og møjsommelig installering af af Windows og alle ens programmer på den ny disk og derefter overførsel af brugerdata. Det tager rigtig lang tid, og der går næsten altid noget tabt i processen.
Partitioner er opdelinger på harddisken. Hvis du opfatter en harddisk som et lille hus, er partitioner rum inde i huset. Mellem rummene er der skillevægge. I hvert rum er der data (opfat det som møbler og andet indbo). Der vil ofte være en skjult partition med det software, som lå på maskinen ved anskaffelsen. Den bliver kun brugt, hvis du vil gendanne maskinen fra bunden, men det er en god værktøjskasse i netop den situation. Betragt den som reservehjul til bilen eller som spisekammeret med langtidsholdbar tørkost og konserves i huset. Resten af disken er ofte opdelt i 2 partitioner: C: og D: Tanken er, at C: skal indeholde programmer og D: skal indeholde brugers data. Med den opdeling ville det være nemt at lave backup af data uden at få programmerne med. Dem kan man jo altid geninstallere, så hvis backupløsningen er dyr eller langsom, er det hensigtsmæssigt kun at lave backup af brugerdata på daglig basis. Men i Windows standardkonfiguration bliver brugerdata automatisk placeret på C: Derfor ender det ofte med, at C-drevet løber fuld og D: står tom tilbage.
Det er muligt at flytte partitioner og data, og det er muligt at kopiere hele systemet med indhold til en anden disk. Du kan selv flytte "skillevæggen", så C: får en større del af pladsen eller måske hele pladsen på disken. Det kræver blot, at du først gør D: mindre og rykker det hele hen til enden af "huset". Derefter kan du udvide C: med den nu tomme plads mellem C: og D:.
Du kan også selv kopiere hele indholdet over på en ny disk i et enkelt hug. Det kræver blot, at du sætter begge diske i den samme maskine på en gang. Den ny disk vil ofte være større end den gamle. I så fald er det hensigtsmæssigt først at kopiere det hele i forholdet 1:1 og så bagefter udvide og flytte på partitionerne efter behov. Vær opmærksom på, at de fejl og det rod, du har på den gamle disk bliver kopieret med over på den ny! Ret fejlene på den gamle disk inden du går igang, hvis det er muligt, men lad være, hvis den er ved at bryde sammen! I så fald gælder det om at redde hvad reddes kan, inden den går helt i stykker. Ryd op på den ny disk efter at du har flyttet tingene over.

Løsning

Brug et partition management program! Vi anbefaler AOMEI Partition Assistant, som er gratis til privat brug. Det er nemt at bruge, og det virker bare. Vi har tidligere brugt andre løsninger, men har et par gange oplevet, at de fejlede. Det er ikke sket med AOMEI - i hvert fald ikke endnu. Men risikoen er der, så husk nu at lave backup inden, du går igang med forhammeren!

Hastighed - Mobildata

Mange af os bruger mobildata til at koble den bærbare på nettet, når vi færdes hos kunder, på messer og rejser osv. Det virker, men går ikke altid lige hurtigt. Der kan være flere grunde til den langsomme forbindelse:

  1. Mobilsignalet er dårlig lige der, hvor USB modemet befinder sig.
  2. Du har ikke opdateret dit modtageudstyr
  3. Mobiloperatøren har ikke opdateret sendemasterne i det område, du befinder dig i.

Det er vigtigt at forstå, at teleoperatørerne arbejder rigtig hårdt for løbende at opgradere deres netværk, så de kan levere stadig hurtigere internetforbindelser til stadig flere kunder med stadig flere trådløse enheder (tænk bare på, hvor mange smartphones og iPads, du ser omkring dig).
Når teleoperatørerne opgradere sendemasterne, bliver masten i stand til at sende med en højere hastighed. Det hjælper bare ikke så meget, hvis du ikke samtidig udskifter dit udstyr, så det kan modtage med samme høje hastighed!

Vi ved alle af erfaring fra mobiltelefonen, at det kan være vanskeligt at få en ordentlig forbindelse, når vi sidder midt inde i en stor bygning eller nede mellem nogen bakker langt ude på landet. Vi glemmer bare ofte, at nøjagtigt det samme gælder for vores USB-modem, som oveni købet bliver placeret direkte på den bærbare og nogle gange skal sende signalet tværs gennem computeren for at ramme sendemasten!

Du kan teste hastigheden på din opkobling på Speedtest.net.

Løsninger

  1. Sørg for ordentlige modtageforhold.
    Du kan se, hvor både eksisterende og planlagte master er placeret i dit område på Mastedatabasen. Zoom ind på dit lokalområde, og sørg for at vælge Mobiltelefoni under tjenestetyper og kryds af om du vil se eksisterende og/eller planlagte master. Du kan klikke på de enkelte master for at få oplysninger om mobiloperatør og den teknologi, der er i brug på masten.
    Når du kender placeringen af din mobiloperatørs master i området, kan du bruge retningen fra din position til at finde den bedste placering af modtageren.
    • Hvis dit USB modem kan udstyres med en ekstra antenne, så køb en bordantenne og et kabel på ½ - 1 m. Det er ikke altid nødvendigt at bruge antennen, men kommer du ud et sted, hvor det går rigtigt langsomt, hiver du bare antennen op af tasken og sætter stikket i. Flyt lidt rundt på antennen mens du holder øje med signalstyrken. Som regel vil du hurtigt kunne finde et godt sted til antennen, og så kan du komme videre med dit arbejde i en fart.
      Du bør kunne købe en antenne samme sted, som du har købt modemet. Hvis ikke, så kig for forbi BedreSignal.dk
    • Alternativt kan du tage et USB forlængerkabel på ½ - 1 m med i tasken. Hvis det kniber med modtagelsen, sætter du bare kablet imellem USB modemet og din PC, og så flytter du rundt med selve modemet indtil, den indbyggede antenne fanger et godt signal.
    • Har du problemer med modtagelsen derhjemme i arbejdsværelset, kan det lade sig gøre at montere en retningsbestemt antenne et godt og højt sted udenpå bygningen i den retning, sendemasten er placeret, trække et antennekabel ned til værelset og slutte af i en lille antenne tæt ved det sted, hvor du skal bruge signalet. Det skulle kunne hjælpe. Bedre resultat opnås ved at placere en lille induktionsantenne direkte uden på modemet/routeren/telefon lige over den interne antenne. Hvis du har mulighed for det, er det bedst at koble antennekablet direkte til modemmet. Tilsvarende løsninger findes til bilen, hvis du arbejder meget der og døjer med at få ordentlig modtagelse.
      Her i landet er det ikke tilladt at koble forstærkerudstyr på et arrangement som beskrevet, medmindre du har en aftale med det teleselskab, som du benytter. De har nemlig licens med eneret til de radiofrekvenser, der bliver benyttet. Større firmaer kan godt få et teleselskab til at sætte forstærkerudstyr op for at skabe intern mobildækning i et kontor.
      Visse steder i udlandet kan man købe små forstærkere til formålet. Det er formentlig tilladt at bruge dem på øde steder, hvor udstyret ikke kan forstyrre naboer i nærmeste omkreds. Har du en ødegård langt ude i en skov i Sverige, kan det måske være en løsning. Søg fx på "GSM signal repeater" eller "GSM booster" på nettet, hvis du vil vide mere.
  2. Sørg for ordentligt modtager udstyr.
    Hvis dit USB modem er købt for et par år siden, eller det er købt billigt for få mdr siden, kan det næppe modtage og sende data med de hastigheder, sendemasterne er blevet opdateret til fornylig. Kontakt din telebutik for at få udskiftet til en ny og hurtigere model. De bedste koster op mod 1000 kr, men tænk lige over, hvor hurtigt du kan tjene de penge hjem, hvis du kunne spare 10 minutter på hvert kundebesøg fordi, du slipper for at vente på en langsom forbindelse!
    Det kan være svært at finde steder, hvor man selv uafhængigt at teleoperatøren kan købe sit eget modem, men det er faktisk muligt. De virker på tværs af teleoperatører, så du kan sagtens skifte SIM-kort og bruge samme modem med en anden operatør. Du skal blot selv finde ud af ændre indstillingerne i det program, der styrer opkoblingen. De fleste af os er dog fint hjulpet med et nyt modem fra eget teleselskab, når blot vi gør opmærksom på, at hastigheden er vigtig, når vi køber det.
    Du kan købe modemer udenom teleselskaberne her: BedreSignal.dk
  3. Hvis dit teleselskab bliver for langt bagud med at opdgradere sendemasterne i forhold til de andre, kan det være relevant at skifte. Men check lige deres hjemmeside for planer om opgradering af nettet, inden du beslutter dig. Konkurrencen er hård på det marked - som regel går der kun få mdr fra, at den første opgraderer i et område, til at de andre følger med.